L’autor també parlarà d’un dels seus altres llibres, , amb els ritmes nascuts allí que van des de l’havanera, el tango (sí, el tango), el danzón, el mambo, el chachachá, el so, la salsa, el bolero, o latin jazz. Amb les seves figures i ritmes més emblemàtics en cada segle des de María Martínez, Juan Cocuyo, l’havanera en el segle XIX, al segle XX amb María Teresa Vera, Xavier Cugat, Antonio Machín, Benny Moré, Dámaso Pérez Prado, Bebo Valdés, Gloria Estefan, Celia Cruz, Compay Segundo, Lucrecia i Bona Vista Social Club.
El musicòlec Crisóbal Díal Ayala va escriure sobre aquest llibre: “Tot barrejat”, com va dir el poeta Nicolás Guillén en un dels seus poemes; així és Cuba amb la seva música. En altres països la música nova gairebé esborra totalment l’anterior en la memòria popular. No succeeix així amb els cubans. La nostra primera invenció musical, el punt cubà, es continua escoltant a Cuba i fins a l’altre costat del mur del dic, a Miami… I aquesta tradició se segueix en aquest llibre, que ens parlarà de quant gènere musical s’ha creat i/o popularitzat a Cuba, i sobretot dels nostres músics i cantants, que sempre han estat els ambaixadors de la nostra música pel món. Però per sobretot, l’autor fa una anàlisi exhaustiva del desenvolupament de la música cubana a Espanya. No se li escapa cap músic o cantant, especialment els situats a Catalunya, on l’autor ha viscut diversos anys. En acabar de llegir aquest llibre, quedem satisfets i orgullosos, una vegada més, de la nostra música, els seus autors i intèrprets.”
el arte del sabor. tres de café y dos de azúcar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario